Afbeeldingen

kunst-minimalisme-object met contrabassen-arman-1.jpg
kunst-minimalisme-object met kabouters-arman-2.jpg
kunst-minimalisme-object met hamers-arman-3.jpg
kunst-minimalisme-object met verftubes-arman-4.jpg
kunst-minimalisme-object met violen-arman-5.jpg
kunst-minimalisme-installatie-schoenleesten-arman-6.jpg
kunst-minimalisme-installatie-verfkwasten-arman-7.jpeg
kunst-minimalisme-installatie-trompetten-arman-8.jpg

Biografie

Arman

Arman (1928–2005) Net als de door hem bewonderde Vincent van Gogh, die alleen met zijn voornaam “Vincent” signeerde, tekende Armand Pierre Fernandez ,zoals Arman oorspronkelijk heette zijn werk met zijn eerste voornaam “Armand”.
Eind 1957 besloot hij die naam te veranderen in “Arman”.

Studie

De vader van Arman was de uit Spanje afkomstige Antonio Fernandez, een antiquair uit Nice die ook amateur-schilder, -fotograaf en – musicus (cello) was.
Van hem leerde Arman zowel het schilderen als het fotograferen.
Na een studie filosofie en mathematica ging Arman in 1946 naar de École nationale d’arts décoratifs in Nice.
In die periode leerde hij, via een Judoschool, de kunstenaars Yves Klein en Claude Pascal kennen, met wie hij liftend door Europa trok.

In 1949 rondde Arman zijn studie in Nice af en meldde zich als student aan de École du Louvre in Parijs aan.
Zijn studie was met name gericht op archeologie en oosterse kunst.
In 1951 werd Arman benoemd tot leraar aan de Bushido Kai Judo School in Madrid.

Abstract

Hij vervulde in 1952 zijn dienstplicht en diende gedurende de Eerste Indochinese Oorlog korte tijd bij de medische troepen.
Vanaf 1953 was Arman aanvankelijk werkzaam als schilder, geïnteresseerd in de abstractie, waarbij hij werd beïnvloed door de schilders Serge Poliakoff en Nicolas de Staël.

Cachets

De eerste experimentele werken van Arman waren de cachets, hiertoe geïnspireerd door een expositie in 1954 van de Duitse dadaïst Kurt Schwitters, waarvan hij er enkele tijdens een solotentoonstelling in 1958 presenteerde in de Parijse Galerie Iris Clerc.
De tweedimensionale met stempels gemaakte inktdruksels op papier en stof waren een groot succes en vormden de aanleiding tot een enorme verandering in zijn werkwijze.

Tussen 1959 en 1962 ontwikkelde Arman zijn herkenbare stijl met twee nieuwe concepten: de accumulation en de poubelle, die een grote publieke belangstelling genoten:

Accumulation

Accumulatie was een verzameling van gewone, herkenbare objecten, die volstrekt identiek waren en in grote aantallen in een polyester of plexiglas behuizing werden gevat. In 1959 bemerkte hij bij het publiek een positieve reactie op zijn eerste accumulaties en begon hij de kracht van deze kunstuiting te zien.
Vanaf 1962 ging hij de objecten lassen.

Poubelle

Poubelle was een verzameling uitgestrooid afval.
In 1960 vulde hij Galerie Iris Clert met vuilnis, zo Le Plein creërend als een contrapunt van de tentoonstelling Le Vide van twee jaar eerder in dezelfde galerie van zijn vriend Yves Klein.

Nouveau realisme

In oktober 1960 was Arman nauw betrokken bij de oprichting van de kunstenaarsgroep nieuw realisme  met Yves KleinFrançois DufrêneRaymond HainsMartial RaysseDaniel SpoerriJean TinguelyJacques Villeglé en de kunstcriticus/filosoof Pierre Restany.
Later voegden ook CésarMimmo RotellaNiki de Saint Phalle en Christo zich bij de groep.

Verenigde Staten

In 1961 maakte Arman zijn debuut in de Verenigde Staten, het land dat zijn tweede vaderland zou worden.
Afwisselend leefde Arman in New York: eerst in Hotel Chelsea in de wijk Chelsea (Manhattan), vanaf 1970 in een appartement in de wijk SoHo en ten slotte vanaf 1985 tot zijn dood in een eigen pand in TriBeCa, een portmanteau voor Triangle Below Canal Street, een wijk in Lower Manhattan; en in Frankrijk.
In 1972 kreeg hij naast de Franse nationaliteit ook het Amerikaanse staatsburgerschap.
Arman overleed op 22 oktober 2005 in New York.