Afbeeldingen
Biografie
Bob Bonies
Bob Bonies (Bob Nieuwenhuis) 1937 – heden, is een Nederlands beeldend kunstenaar, hij werkte vooral in Den Haag en had exposities in binnen en buitenlandse musea, waaronder het Haags Gemeentemuseum.
Was lid van de groep Reductive.NL en intensief betrokken bij de BBK en diverse andere organisaties.
Zijn belangrijkste werken worden gerekend tot het Concretisme (Geometrie).
Hij volgde opleidingen aan de Vrije Academie en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in zijn geboortestad Den Haag en studeerde ook aan de Konstfack-Skolan in Stockholm.
Bob Bonies en de Vrije Academie
Naast zijn werk als kunstenaar was hij van 1988 tot 2002 directeur van de Vrije Academie te Den Haag NL.
Bob Bonies, de artiestennaam waaronder Bob Nieuwenhuis zich al sinds 1959 manifesteert, is vanaf het begin van zijn carrière prominent aanwezig in de kunstwereld.
Allereerst met zijn concrete werk, waarmee hij zich naast Ad Dekkers en Peter Struycken een vooraanstaande plaats in de beeldende kunst heeft verworven. Voorts door zijn betrokkenheid bij de vormgeving van scholen, kantoren en andere utiliteitsgebouwen en niet in de laatste plaats vanwege zijn politieke activiteiten, die gericht waren op erkenning van het kunstenaarschap.
Bob Bonies en de Stijl
Zijn werk voegt zich in de opvattingen van het Bauhaus en De Stijl en het Concretisme.
Die bestonden uit een verbondenheid tussen het visuele, het streven naar een nieuw wereldbeeld en het op brede schaal toegankelijk maken van de kunsten. De essentie in zijn werk, hoofdzakelijk schilderijen en grafiek, is een evenwichtige en strikte ordening van concrete beeldende elementen: vorm (geometrisch), maat (meestal rechthoekige vlakken) en contrasterende kleuren (bijvoorbeeld rood-blauw, blauw-wit of blauw-geel
Bob Bonies zijn multiples en grafisch werk
Hij vond zich geen schilder in traditionele zin, maar veeleer ontwerper van schilderijen.
In het verlengde hiervan streefde hij ernaar zijn werk, op vele plaatsen toegankelijk en voor iedereen bereikbaar te maken.
Dit werd het ook in letterlijke zin, toen de kunstenaar halverwege de jaren zestig multiples en grafisch werk ging vervaardigen