Afbeeldingen
Biografie
Jaap Egmond
Jaap Egmond (1913-1997) volgde in Amsterdam de opleiding tot tekenleraar en bovendien voltooide hij een muziekstudie aan het conservatorium.
Hij had een natuurlijk talent voor figuratief tekenen.
Dat blijkt heel duidelijk uit de tekeningen van zijn academietijd
van 1930 tot 1934.
Daarop staat vaak vermeld het nummer van de klas waarin hij zat en hoelang hij aan een tekening had gewerkt.
Geometrische abstractie
Na zijn academietijd heeft hij nooit meer figuratieve tekeningen gemaakt en zich gewijd aan de abstractie.
Dat was zijn bewuste keuze: Structuren laten vrijheid voor de eigen creativiteit.
De geometrische abstractie is voor Jaap Egmond de manier om die werkelijkheid te verbeelden.
Jaap Egmond als kunst docent
Daarna is hij eerst meer dan dertig jaar werkzaam geweest in het onderwijs.
Enkele jaren aan de eerste vijfjarige HBS, later aan de Bouman academie, de toenmalige pedagogische academie.
Hij was een bevlogen docent die zijn leerlingen kennis liet maken met kunst en met vrije expressie door tekenen en schilderen.
Jaap Egmond had een gedegen kennis van de kunstgeschiedenis, waarbij zijn voorkeur uitging naar de non-figuratieven. Malevitsj, Mondriaan, Jean Arp, Gabo en Victor Vasarely behoorden tot zijn favorieten.
In de jaren zestig begon hij een tweede leven als geometrisch-abstract kunstenaar.
Minimalisme
Het minimalisme had zijn belangstelling
Al tijdens zijn onderwijsloopbaan begon Jaap Egmond met het maken van papier reliëfs.
Hij heeft dan ook zijn eerste exposities, maar pas na zijn pensionering wijdt hij zich volledig aan de kunst, de abstracte kunst.
Zijn oeuvre begint bij papierreliëfs, daarna gaat hij reliëfs en beelden maken in zowel roestvrijstaal als plexiglas.
Jaap Egmond maakte talloze schetsen die vooraf gingen aan de uiteindelijke papier-reliëfs, die zich aan de wand in verschillende ruimte en onder wisselend licht anders gedragen.
Een glooiing, een lichtbaan een mooie schaduw of een pad doorbreekt het patroon van ogenschijnlijk gelijksoortige, witte vierkante vlakjes.
In dit werk komen geen kleuren voor, behalve dan de kleurweerspiegelingen in het roestvrij staal.
Jaap Egmond in de laatste fase
Pas in de laatste fase van zijn kunstenaarschap gaat Jaap Egmond schilderen en kleur gebruiken.
Signeren deed Jaap Egmond niet of heel summier met een enkele e.
De titels bleven zakelijk, nuchter als de kunstenaar zelf:
Doorsneden vierkant of Versmelting van twaalf vierzijdige piramiden luiden enkele van zijn titels.
In het begin exposeerde hij uitsluitend in kleine galeries in de Amsterdamse Jordaan, maar de erkenning kwam snel.
In 1974 was er een overzicht te zien in het Van Reekum Museum in Apeldoorn NL.