Afbeeldingen
Biografie
Carmen Herrera 1915 – heden
Is een Cubaans-Amerikaanse abstracte, minimalistische schilder.
Zij werd geboren in Havana en woont sinds het midden van de jaren vijftig in New York City.
Herrera’s abstracte werken hebben haar pas op latere leeftijd internationale erkenning gegeven.
Ze werd 100 jaar in mei 2015
Havana
Carmen Herrera werd in 1915 geboren in Havana en was een van de zeven kinderen.
Haar vader was de grondlegger van de krant El Mundo, waar haar moeder verslaggever was.
Carmen begon privélessen te volgen bij professor Federico Edelmann en Pinto toen ze acht jaar oud was.
Ze zette haar opleiding voort in 1929, op 14-jarige leeftijd, toen ze de Marymount School in Parijs bezocht.
Architectuur
In 1938 vervolgde Carmen Herrera haar opleiding aan de Universiteit van Havana om architectuur te studeren, waar ze slechts een academisch jaar bleef. Dit jaar had ik een sterke impact op Herrera en zij zegt het als volgt:
Er is een buitengewone wereld voor mij die nooit gesloten is: de wereld van rechte lijnen.
New York
In 1939 trouwde Carmen Herrera met Jesse Loewenthal Inglés , die ze had leren kennen in 1937 toen zij op bezoek was in New York.
Ze verhuisde naar New York om bij hem te zijn en ze woonden in zijn appartement op East Nineteenth Street.
Van 1943 tot 1947 studeerde ze aan de Art Students League in New York City, waar ze een studiebeurs voor had ontvangen.
Hier studeerde ze schilderen bij Jon Corbino.
Ze verliet de Art Students League in 1943 toen ze voelde dat ze alles wat ze kon had geleerd.
Ze begon vervolgens met het maken van prentkunst lessen in het Brooklyn Museum, maar vertrok daar na een jaar.
Carmen Herrera verhuist naarParijs
In 1948 verhuisden Herrera en Loewenthal naar Parijs, waar ze bijna vijf jaar bleven.
In die tijd was de stad een ontmoetingsplaats voor verschillende artistieke stijlen en stromingen, waaronder Bauhaus en het Russische Suprematisme.
Herrera begon haar harde rand, niet-objectieve stijl te verfijnen tijdens deze periode .
Haar stijl in die tijd is retrospectief vergeleken met het werk van
Elsworth Kelly, die ook in deze jaren in Parijs werkte, maar die veel meer publiciteit kreeg.
Retour naar Cuba
In 1951 maakte Herrera een retourreis naar Cuba, waar ze een reeks zeer gestructureerde abstracte schilderijen schilderde.
De werken die werden geproduceerd tijdens deze reis waren een weerspiegeling van de hedendaagse abstractie ontwikkelingen en hebben een stijl- en kleurenpalet dat niet meer terug te vinden is in het werk van Herrera. Ze probeerde deze werken tentoon te stellen in een solo-show in december 1950 in Havana op het Lyceum, maar het publiek was er niet voor ontvankelijk.
Carmen Herrera weer terug naar New York
Na haar terugkomst in Parijs, hebben financiële problemen en het onvermogen van haar man om een baan te krijgen het echtpaar gedwongen terug naar New York verhuizen in 1953.
Op dat moment begon ze te experimenteren met ‘de fysieke structuur van het schilderij .
In deze periode werkte ze ook in de buurt van andere naoorlogse schilders, waaronder Leon Polk Smith, Mark Rothko en Barnett Newman.
Erkenning
Carmen Herrera bleef de afwijzing van de kunstwereld ondergaan tijdens haar tijd in New York, grotendeels vanwege haar geslacht.
Zij zei dat “het feit dat je een vrouw was tegen je was.”
Carmen Herrera bleef zonder erkenning doorwerken tot haar ontdekking in de vroege jaren 2000.
De sleutel tot het begrijpen van Carmen Herrera’s stijl is dat ze, voordat ze Cuba verliet, opgeleid was als architect.
Deze basis is te zien in haar dringende behoefte om metingen en hulpmiddelen te gebruiken om ordelijke kunst te creëren in een chaotische wereld.
Minimalisme en Less is more
In haar eigen woorden , ik denk na over de lijn, het papier, over een heleboel kleine dingen die groter en groter worden … en dan verschijnt er een afbeelding.
Ze is ook een zelfverklaarde gelovige in het adagium dat
“minder meer is “
En zij schildert met haar hersenen in plaats van met haar hart.
Dit drijft haar om niet alleen na te denken of ze van kleur houdt, maar ook wat het met de andere kleuren doet en of ze een aspect van haar werk kan verminderen om het te verbeteren.
Hoewel sommige van haar werken vergelijkingen hebben met de Braziliaanse neo-concretisten Lygia Clark en Helio Oiticica ,is volgens de vermaarde New York criticus Karen Rosenberg Carmen Herrera’s stijl gedefinieerd door haar ” abstracte geometrische handtekening”.
Geometrische Abstractie
Dit kenmerk werd ontwikkeld tijdens haar zes jaar durende periode in Parijs, waar ze de ideeën van kunstenaars zoals Kazimir Malevich,
Piet Mondriaan en andere liefhebbers van Suprematisme ontmoette en van De Stijl.
Ze is niet alleen belangrijk voor haar bijdragen aan geometrische abstractie, veel van haar werken zijn ook complexe representaties van de natuurlijke wereld, bijvoorbeeld haar serie White and Green (1959) is een deconstructie van traditionele landschapsschildering.
Eerst gebruikt ze horizontale lijnen om een horizon te creëren.
Dit gevoel wordt vervolgens versterkt door haar kenmerkende diagonale lijn, die combineert met het traditionele brandpunt dat kenmerkend is voor vele landschappen.
Het opzettelijke contrast van wit op groen legt ook de essentie van veel landschapsschema’s in een zeer abstracte betekenis vast.
Carmen Herrera en Barnett Newman
Barnett Newman was een vriend en had een extreem vormende invloed op de werken van de jonge Carmen Herrera nadat ze Cuba verliet in 1939
Ondanks dat ze 81 jaar geleden haar eerste kunstwerk had verkocht werd Carmen Herrera al tientallen jaren niet algemeen erkend of gewaardeerd. Voorafgaand aan haar recente shows in de Lisson Gallery en Whitney Museum, had ze slechts één grote show in 1984.
Herrera’s eerste solo tentoonstelling kwam meer dan vijftig jaar nadat ze voor het eerst verhuisde naar New York, waar ze al woont sinds 1954.
Dit is voornamelijk een gevolg van de dominante houding ten opzichte van vrouwen in de kunst en Cubanen in Amerika.
Dit alles is eindelijk veranderd voor Herrera in 2004.
Haar goede vriend en advocaat, de schilder Tony Bechara, woonde een diner bij met Frederico Sève, de eigenaar van de Latin Collector Gallery in Manhattan.
Sève was bezig met het ontwikkelen van een expositie met vrouwelijke geometrische schilders, waarvan een kunstenaar was gestopt.
Bechara heeft Herrera aanbevolen.
Toen Sève haar schilderijen zag, dacht hij eerst dat ze door Lygia Clark waren gedaan, maar toen bleek dat de schilderijen van Herrera tien jaar eerder waren gemaakt dan die van Lygia Clark.
Ondanks dat ze een groot deel van haar leven in Amerika heeft gewoond, hebben publicaties die schrijven over haar recente herontdekking haar vaak bestempeld als een Cubaans-Amerikaanse kunstenaar.
Latino Art
Carmen Ramos, curator van Latino Art in het Smithsonian, merkte op dat anders dan veel Europese emigranten naar de VS, Carmen Herrera, die sinds haar vroege jaren twintig in de Verenigde Staten heeft gewoond, maar zelden als een Amerikaanse kunstenaar is geïdentificeerd.
Het lijkt gebaseerd op haar Latijns-Amerikaanse status en verdoezelt uiteindelijk haar zichtbaarheid als een in de VS gevestigde kunstenaar.