Afbeeldingen
Biografie
Gotthard Graubner 1930 – 2013
Graubner studeerde van 1947 tot 1948 aan het College voor Schone Kunsten in Berlijn.
In 1948 verhuisde hij naar Dresden Art Academy, waar hij werd weggestuurd als gevolg van het ontslag van zijn meester Wilhelm Rudolph.
In 1951 werd hij opnieuw toegelaten en opnieuw weggestuurd in 1952.
In 1954 verliet hij, samen met zijn toekomstige vrouw Gitta,
Oost-Duitsland, en verhuisde met haar naar Düsseldorf-Oberkassel.
Van 1954 tot 1959 studeerde hij aan de Kunstakademie Düsseldorf. Gotthard Graubner was een leerling van Georg Meistermann totdat die werd aangesteld in Karlsruhe, Graubner kwam toen in de klas van Karl Otto Götz voor bepaalde tijd. Kort daarna studeerde hij af aan de academie.
Kunst docent
Van 1964 tot 1965 was hij kunstleraar aan de Lessing-hogeschool in Düsseldorf
Vanaf 1969 was hij hoogleraar aan de University of Fine Arts Hamburg.
In 1968 en 1977 nam hij deel aan de Documenta.
Van 1976 tot 1996 was hij hoogleraar Fine Painting aan de Staatliche Kunstakademie Düsseldorf.
In het wintersemester 2009/2010 werd hij benoemd tot erelid van de Kunstakademie Düsseldorf.
Abstract
Hij creëerde in 1988 voor de Grote Zaal op de officiële residentie van de Duitse president (Schloss Bellevue in Berlijn) twee grote abstracte schilderijen.
Ze zijn ter plaatse door Graubner geschilderd.
Een ander bekend schilderij in publiek eigendom is één van de kunstwerken in de Rijksdag en hangt in een vergaderzaal van de Rijksdag. Dit is groot beeld, landschap-georiënteerd.
Gotthard Graubner woonde en werkte in Düsseldorf en op het Museumeiland Hombroich in Neuss-Holzheim. Hij stierf kort voor zijn 83ste verjaardag.
Kleurruimte lichaam
In zijn schilderijen ging het Graubner om de kleur als het object van schilderen.
Sinds 1962 maakte hij abstracte schilderijen.
Hij maakte objecten die hij kussenfoto’s noemde.
Tussen 1968 en 1972 introduceerde hij de zogenaamde “fog ruimtes” .
En sinds 1970 noemde hij zijn werken kleurruimte lichaam.
Dit zijn vaak grote formaten.
Gotthard Graubner heeft veel lagen verf of glazuur aangebracht, waarbij de zuigkracht van het substraat een rol speelt.
Bepalend voor hun effect is op verschillende manieren de intensiteit van zijn schilderstijl.
Dit creëerde kleurlandschap schilderijen die uitnodigen tot contemplatie .
Veelkleurige werken staan in contrast met monochrome afbeeldingen met de fijnste kleurnuances.