Afbeeldingen
Biografie
Jackson Pollock 1912 – 1956
Was een belangrijke Amerikaanse kunstschilder
In 1928-1929 volgde Pollock lessen aan de Manual Art High School Los Angeles, Californië.
Daar kreeg hij les van Frederick John de St. Vrain de Schwankovsky.
Eind 1930 verhuisde hij naar New York waar hij samen met zijn broer Charles les kreeg van Thomas Hart Benton in the Art Students League of New York.
In deze periode ontmoette hij de Mexicaanse muralisten Diego Rivera en José Clemente Orozco.
Hij maakte in deze tijd schilderijen van het boerenleven in Amerika en reisde samen met Benton door het land.
Peggy Guggenheim
In 1936 werkte hij samen met David Alfaro Siqueiros in diens experimentele studio.
Van 1938 tot 1942 werkte Pollock in het kader van het Federal Art Project, waar hij echter snel weer weg moest omdat hij zich niet plooide naar de strenge regels.
Zijn eerste solotentoonstelling vond plaats in 1943 door bemiddeling van Peggy Guggenheim, die hem ook onder contract nam in haar galerie ‘Art of the Century’.
Het 2,42 bij 6,03 m metende schilderij met als titel Mural kwam tot stand in opdracht van zijn mecenas, Peggy Guggenheim die hem ook jarenlang onderhield met een maandelijkse toelage.
Solo tentoonstelling in Parijs
Jackson Pollock trouwde in 1945 met Lee Krasner.
Zij gingen in het gehucht Springs wonen in East Hampton (Suffolk County, New York), waar Krasner zo veel mogelijk hielp om Pollock van de drank af te houden.
In 1952 had hij zijn eerste solotentoonstelling te Parijs.
Pollock heeft veel gereisd maar uitsluitend binnen Amerika.
In 1956 overleed Pollock in The Springs ten gevolge van een auto-ongeval.
Abstract Expressionisme
Pollocks werk wordt tot het abstract expressionisme gerekend, evenals dat van onder anderen zijn tijdgenoot Willem de Kooning.
De nadruk op de handeling van het schilderen noemt men “action painting”.
De schilder liet de verf van zijn kwast in grillige slierten op grote op de grond liggende doeken druppelen.
Vandaar de naam van dit soort werk: drippings.
Deze dripping-techniek werd zijn handelsmerk.
In 1947 getuigde hij hierover: “Op de vloer voel ik mij meer op mijn gemak. Ik voel mij dichterbij, meer onderdeel van het schilderij, omdat ik er op deze manier omheen kan lopen, kan werken vanaf de vier zijdes en letterlijk in het schilderij kan zijn”.