Afbeeldingen
Biografie
Richard Serra – 1939
Is een Amerikaans beeldhouwer, hij wordt gerekend tot de minimalisten .
Zijn grote bekendheid verwierf Serra met zijn sculpturen uit staal en met name cortenstaal.
Richard Serra werd geboren in San Francisco, studeerde aanvankelijk Engelse literatuur aan de Universiteit van Californië in Berkely en Santa Barbara .
Metaalkunstenaar
Als student werkte hij om in zijn levensonderhoud te voorzien in een lokale staalfabriek, waar hij zijn eerste ervaringen opdeed in de omgang met staal, hetgeen van beslissende betekenis is geweest voor zijn verdere ontwikkeling als metaalkunstenaar.
Van 1961 tot 1964 studeerde Richard Serra kunst aan de Yale Universiteit in New Haven.
Hij werd assistent van Josef Albers.
Aanvankelijk lag zijn belangstelling bij de schilderkunst, maar na een eenjarig verblijf, met een stipendium van Yale, in Parijs, waar hij bevriend raakte met Philip Glass wist hij dat zijn toekomst lag in de beeldhouwkunst.
Beeldhouwer en minimalist
Richard Serra ging in New York wonen, waar hij in de periode 1966 – 1967 een reeks werken creëert met niet-traditionele materialen als rubber en neonbuizen.
Hij werkte in deze periode, om wat bij te verdienen, in een meubelfabriek als inpakker met vrienden als Robert Fiore, Steve Reich en Philip Glass. Zijn vriendenkring omvatte verder nog kunstenaars als Carl Andre, Walter De Maria, Eva Hesse, Sol LeWitt en Robert Smithson.
De laatste had een beslissende invloed op zijn keuze voor “Environmental art” en “Land art”.
Serra werd de invloedrijkste hedendaagse Amerikaanse beeldhouwer en minimalist.
Hij is in 1981 getrouwd met Clara Weyergraf en woont en werkt in New York en in Nova Scotia.
The Matter of Time
Het grootste kunstwerk in Cortenstaal uitgevoerd is Richard Serra’s “The Matter of Time”: een werk bestaande uit 8 sculpturen/installaties (totaal 50 onderdelen).
De complexe sculptuur is in 2005 vervaardigd bij Pickhan Group te Siegen in Duitsland uit staal van Dillinger Hütte AG uit Dillingen in Duitsland en wordt gedurende 25 jaar tentoongesteld in een speciaal daarvoor vrijgemaakte expositieruimte van het Guggenheim Museum te Bilbao in Spanje.
De kosten van dit kunstwerk bestaande uit ellipsen, spiralen en cirkels bedroegen het recordbedrag van $ 20.000.000.
De ontstaansgeschiedenis van “The Matter of Time” en de werkwijze van Serra zijn op een uitstekende manier vastgelegd in de documentaire film “Thinking on Your Feet” .